Thursday, December 19, 2013

Pregnancy Review : Herbalife untuk Ibu Mengandung

yup. I just wanna share my first pregnancy with herbalife. sebab ada kawan-kawan yang curious boleh ke orang pregnant minum herbalife. jawapannya boleh aje. InsyaAllah, dengan izin Allah sihat. sebab herbalife adalah makanan yang berasaskan protein soya. protein tumbuh-tumbuhan, bukan protein haiwan. :)

masa awal kandungan, memang la selera makan berkurang. makan apa pun tak masuk. even shake herbalife ni pun susah nak telan. tambah kalau bancuh plain, kosong gitu. for sure takkan habis. maka, memang setiap kali bancuh shake akan tambah dengan jus oren. asalkan ada rasa manis tu. kadang-kadang campur jugak dengan soya jagung. perisa yang boleh masuk tekak time tu tropical fruit dengan vanilla je. masa first checkup tu memang la nurse kasi asid folik. semua pun sedia maklum kan asid folik ni untuk menguatkan janin kita masa awal-awal kandungan ni. memandangkan aku bukanlah orang yang suka makan ubat especially pil, ehem...sampai sekarang asid folik tu elok je cantik terletak atas meja kat bilik. huhu. aku cuma make sure setiap hari aku akan habiskan at least 400ml shake. sebabnya dalam shake herbalife ni semua nutrisi, vitamin, kalsium yang perlu untuk ibu mengandung ada. termasuklah asid folik tu. boleh tengok dekat label yang balut botol.selalunya aku minum waktu brekfes lah. tengah hari, petang, malam, ikut selera tekak nak makan apa. jadi,satu, aku ambik Formula 1 Herbalife sebagai sarapan pagi. :)

dua, aku minum NRG Tea, atau nama penuh Nature Raw Guarana tea. tea ni berfungsi untuk tambah tenaga dan improve ketajaman fikiran. disebabkan masa 1st trimester tu badan memang superletih, super mengantuk, aku minum NRG untuk kurangkan letih dan mengantuk tu. still rasa tu tetap ada,perubahan hormon dalam badan kan, tapi gagah lagi la nak masuk office tu. tapi tekak ni memang nak rasa manis je kan, aku campur dengan gula jugak la sikit. hehe.walaupun sebaiknya minum tanpa gula. takpe, khasiat tak berkurang pun. penambah rasa je. :D aku minum bila-bila aku rasa mengantuk nak tido kat office.takde spesifik time.

ketiga, masuk 2nd trimester aku dah mula ambik Calcium Plus dengan Omega 3 Fish Oil. actually, dari 1st trimester lagi dah ambik cuma tak kerap je. sebab masa tu kan mana rasa nak masuk makanan banyak-banyak. so, masuk 2nd trimester aku ambik setiap hari. seperti kita tahu, kalsium penting untuk ibu mengandung dan penting bila masuk 2nd trimester sebab anak kita dah mula menyerap segala nutrisi dan zat dari badan kita. dan minyak ikan pulak penting untuk perkembangan otak. :) yang ada DHA bagai macam kat dalam susu tepung tu. jadi, aku merajinkan diri makan Calcium Plus dengan Omega 3 yang berbentuk kapsul ni yang boleh tahan besarnya. demi anak, kugagahkan jua. haha.

selain daripada semua kat atas tu, Herbal Aloe Concentrate yang bertindak sebagai pencuci usus, dengan Teamix aku ambil juga. Aloe sebab rasanya masam, aku minum nak hilangkan loya je, disamping nak cuci usus tu kan. even sampai sekarang pun ada jugak rasa tak sedap tekak tu sikit-sikit. ada jugak aku baca, time mengandung ni boleh terjadi sembelit. maka, minumlah aloe untuk melancarkan proses pembuangan. :D Teamix pulak aku ambil after makan berat je. Teamix ni aku tak gemar sangat sejak mengandung. mungkin sebab dah minum NRG kot. tapi penting jugak teamix ni nak cuci minyak-minyak,  lemak-lemak makanan yang kita dah makan. sebab tu aku minum bila lepas makan berat je. dan.... yang penting, air masak at least 2 Liter aku minum satu hari. kalau tak, cemana la nak buang sisa-sisa kumuhan yang kita dah makan tu kan. :)

antara produk-produk herbalife. tapi ini over the sea punya.

 
ini Malaysia punya produk. sila pilih nak rasa apa. :D

 copyright gambar : google.com

so, that's it. actually, semuanya produk yang sama je aku consume hari-hari sebelum mengandung. takada spesifik set pun untuk ibu  mengandung. takada beza pun. bezanya cara pengambilan je dengan orang yang nak turun berat badan ke, nak naik berat badan ke. still, boleh nampak jugak badan aku agak berisi masa mengandung ni. sebabnya aku bukan ikut program nak jaga badan. aku minum sebab nak kasi nutrisi kat baby je. takada jugak kuantiti banyak mana aku nak consume. kalau larat, minum la banyak mana suka hati aku. ada orang sampai 3 kali shake setiap hari. minyak ikan Omega 3 tu,lagi banyak makan lagi bagus. :) aku ni ikut sedap tekak je. hehe. atleast, makanan yang berkhasiat la kan. sebab dah tahu khasiat yang ada, bila bagi baby makan tu, rasa "oh,hari ni dah bagi baby makan makanan yang berkhasiat". kadang-kadang nak makan yang pelik-pelik tu rasa bersalah. hehe. dulu takde la pulak kan nak bersalah. suka hati je makan. heee~

apa-apa pun, ini semua ikut masing-masing la. :) ada yang rasa produk lain lagi bagus, just take it. as for me, aku rasa setakat ni, ini yang bagus untuk aku dan family. dan yang penting, banyak-banyakkan doa kepada Allah agar baby sentiasa sihat, diri sendiri pun sihat dan semuanya akan dipermudahkan kelak. itu yang penting. ini hanyalah sebahagian dari usaha kita untuk yang terbaik. orang dulu pun mana la ada semua benda ni kan. sihat jugak anak mereka. tapi kalau difikirkan environment dulu dan sekarang, kita sendiri pun tahu kan macam mana. perkembangan dunia yang semakin berteknologi tinggi. :)

alhamdulillah, masuk 25 minggu usia kandungan, semua sihat, ibu dengan anak sihat. aku pun takde masalah kaki bengkak atau water retention ke orang panggil? sakit belakang ada la sikit-sikit bila duduk lama sangat kat office tu. kaki cramp ada jugak sekali-sekala datang, especially time sejuk ya amat. perut pun comel je membulat. hihi. nama je belum cari lagi. :p

No comments: