Wednesday, August 27, 2014

Pregnancy Review : Cont....Trimester Ketiga

assalamualaikum w.b.t!

hai! we meet again. :) seperti biasa aku curi pinjam laptop husben semata nak melayari internet..mengantuk padahal ni..okay, apa nak cerita kali ni? ok la. aku share sikit la buat sambungan dari pregnancy review aku tahun lepas kan. hehe. walaupun.....dah berkurun lamanya..just sharing..lain orang lain experience kan and maybe korang boleh jadikan cerita aku sebagai pengajaran jugak...

bab makanan masa pregnant dah cerita..itu je la aku makan + makan nasik dan lauk pauk yang lain..end of december aku secara rasminya telah meletakkan jawatan. tahun 2014 bermulalah hidup aku sebagai suri rumah separa masa lagi..belum sepenuh masa..mungkin tahun 2015 sepenuh masa..insyaAllah.. :) edd aku 30 mac 2014..apa aku buat sepanjang dari januari sampai mac tu? makan,jalan,makan,tido..haha. alhamdulillah..hujung-hujung kehamilan aku tak ada banyak masalah. sakit pinggang ada sebab baby semakin membesar kan. jadi, banyakkan tidur mengiring ke kiri. kenapa kena ke kiri? boleh google atau baca majalah mengandung. aku nak explain pun tak pandai, tapi ada kaitan dengan jantung baby.

awal bulan mac aku dah bertapa dekat kampung, perak. husben hantar dulu. mana lah tahu kot bersalin awal ke kan. tapi instinct memang rasa akan keluar on due date. tak rasa pun nak keluar awal. cuma, bersedia aje lah kan. masa ni memang dah semakin berdebar. sebabnya takde pengalaman bersalin lagi & anything boleh jadi masa nak bersalin nanti. walaupun setiap kali check up macam tak ada masalah, kita tak tahu kuasa Allah. apa-apa pun boleh jadi. oh, emosi masa ni agak tak berapa nak stabil + berjauhan dengan suami. memang rindu tu hanya Allah saja yang tahu. lain tau feeling bila tengah mengandung ni. sensitif tu terlebih sikit. balik perak, setiap minggu buat checkup kat klinik seperti biasa. still takde tanda lagi nak bersalin. walaupun braxton hicks / perut mengeras tu dah makin kerap. alang-alang sebelum berpantang, memang aku makan dengan gembiranya. tapi berat tak naik sangat pun.

mungkin rezeki aku dapat nurse yang baik jaga masa checkup. kat selama tu ada klinik kerajaan je lah kan. memang bila dh planning nak bersalin kat hospital kerajaan tu, terus continue buat checkup kat klinik kerajaan. memula tu memang kena marah lah. itu nanti aku story lain lah hal kena marah tu. sepanjang checkup tu macam-macam la nasihat yang diberi. mungkin kampung tak ramai patient nak jaga macam kat bandar. kadang tu aku checkup sampai sejam lebih sebab boraknya banyak. siap buat praktikal lagi cara-cara nak bersalin / dalam labour room macam mana nanti. haha. iolls kan tak pernah bersalin, banyak laa tanya. so, kesimpulan pertama aku untuk checkup mengandung ni, sama je pergi private atau kerajaan. ada pros & cons. kalau yang sibuk bekerja tu + ada duit lebih boleh la ke swasta. :) yang kurang berkemampuan / nak berjimat klinik kerajaan aje. lagipun tak ada la teruk sangat servisnya.

maka, sepanjang trimester terakhir aku, alhamdulillah semuanya berjalan lancar & aku sihat walafiat..kaki aku pun tak pernah bengkak sepanjang mengandung, berat aku naik secara normal, berat baby pun normal, nak kata tido malam tak lena tu, lena jugak aku tido, perut pun tak memboyot sangat, parut-parut kat perut pun tak banyak..memula ingatkan takde, rupanya ada..tapi tak nampak..haha. makan pun macam biasa, ambik shake macam biasa, semuanya biasa lah..dan bersalin pun normal macam biasa..... :) part bersalin nanti sambung lain..panjang jugak kisahnye tu..hehe..

till then..selamat malam, assalamualaikum....

p.s 1 ::: baru perasan takde gambar masa tengah mengandung..ada pun tak nampak perut memboyot..

p.s 2 ::: nanti kite review barang-barang baby yer..insyaAllah....hehe..sebagai nasihat pertama, tak perlu beli banyak sangat pon. :D

p.s 3 ::: too many story to story..haha. nanti lah..1 1 ok? :)

No comments: