Sunday, February 02, 2020

7 manfaat bermain bagi anak-anak.

Tak dinafikan, perkembangan anak-anak kita dipengaruhi dengan aktiviti bermain. Mereka akan banyak belajar dengan bermain. Jadi, sebagai ibu bapa, kita perlu tahu manfaat bermain untuk anak-anak kita. Antaranya ialah :-

1. Bermain sangat penting sebagai salah satu keperluan untuk membantu perkembangan si kecil.
2. Bermain secara aktif boleh membantu menguatkan otot-otot tubuh si kecil.
3. Ketika bermain, si kecil sering melalui pengalaman baru. Pengalaman ini akan berada dalam memorinya dan kemudian akan diaplikasikan dalam realiti kehidupannya. Ini sekaligus akan membantu mengembangkan kreativiti si kecil.
4. Sewaktu bermain bersama rakan-rakan, si kecil akan belajar kemahiran bersosial. Di sinilah mereka akan belajar untuk menjalin hubungan persahabatan, menangani konflik, saling berkongsi serta belajar memberi dan menerima.
5. Bermain juga membuatkan si kecil mengetahui kemampuan dirinya. Di sinilah mereka akan belajar dan berlatih untuk mengatasi kelemahan yang dimiliki.
6. Sewaktu bermain, si kecil akan belajar mana yang baik dan mana yang buruk, mana yang boleh dilakukan dan mana yang tidak boleh dilakukan.
7. Dalam bermain, dia juga akan mempelajari moral dan peraturan yang harus dipatuhi, misalnya tidak boleh bermain tipu atau mengelat dan perlu sedia berhadapan dengan kekalahan.

Maka, selalulah bermain dengan anak-anak kita. Tak perlu kita terlalu fokus nak anak kenal ABC seawal usia 3 tahun, nak pandai tambah tolak darab bahagi seusia 4 tahun. InsyaAllah, dengan bermain pun kita boleh ajar itu semua. Macam Nana, memang Nana tak pernah paksa anak-anak belajar pun. Sampai masa diorang pergi sekolah, diorang belajar semua benda tu kat sekolah. Balik rumah kita buat revision je.

InsyaAllah, cepat je diorang ni dapat tangkap. Kenal huruf, kenal nombor. Oh, cuma tulisan jawi tu memang nak kena extra extra extra revision. šŸ˜…

Bermainlah dengan anak-anak. Selain bagus untuk perkembangan mereka, kita juga dapat mengeratkan hubungan kita dengan anak-anak.




Oh, sebelum bermain tu, kita 'spray' kan la dulu Bugs Away dari Tasneem Naturel ni untuk anak kita. Bugs Away ni sangat bagus tau untuk elakkan nyamuk atau serangga-serangga lain gigit anak kita terutama sekali kalau bermain di luar. Memang nyamuk tak akan serang la anak kita. Takde la berbintat kulit anak. Hehe.



Macam mana cara nak menggunakan Bugs Away ni? Senang je, spray sahaja pada baju, tangan dan kaki anak-anak. InsyaAllah Bugs Away ni selamat untuk kulit anak-anak kita. Spray banyak pun takpe. Untuk anak kulit sensitif pun insyaAllah selamat digunakan. Baunya pula adalah bau serai. Haa. Wangi tau.

Selalu sebelum bawa 2 beradik ni main kat taman, memang Nana spray siap-siap la Bugs Away ni. Kat tengkuk, tangan, kaki 1 badan la spray. Nanti kesian tengok kalau main tergaru-garu je diorang. Setakat satu dua bintat tu boleh la diterima kan. šŸ˜

So, untuk mama atau papa yang nak dapatkan Bugs Away ni, boleh terus tekan link kat bawah ye. InsyaAllah, zaaassss kita akan reply segala pertanyaan secepat mungkin.


www.wasap.my/60183159351/nakbugsaway
www.wasap.my/60183159351/nakbugsaway
www.wasap.my/60183159351/nakbugsaway


šŸ’“
Nana

No comments: