Wednesday, October 09, 2013

peluang

i am lonely today. LOL! sounds pathetic. tak ada lah lonely. mungkin office hari ni kurang orang, jadinya
terasa kosong pulak..satu team pergi meeting..kiri kanan depan tak ada orang..teman untuk berbual hanya ada siti je..yang lain mesti lah sibuk seperti biasa..kalau tak sibuk, tak ada lah namanya bekerja kan..atau aku sahaja yang kurang kerja..hmmm..fikir sekejap..dengan tak semena-mena aku pun turn on radio online membisingkan telinga..sunyi sangat rasa dan menghilangkan perasaan bosan + mengantuk.

dulu masa sekolah cikgu cakap, zaman bekerja tak sama dengan zaman belajar.so, please enjoy yourself masa tengah belajar ni..masa tu tak faham pun apa cikgu cakap.masa tu fikir nak habis periksa nak cepat besar..tak sabarnya nak besar..mana lah tahu apa nak jadi akan datang kan.sekarang dah beberapa tahun berlalu dari zaman sekolah..dan aku memulakan pekerjaan pertama setahun setengah yang lalu..seumur hidup aku tak pernah kerja part-time ke, kerja lepas spm ke.oh, cuma masa internship..boleh la kot dikira 1st job..
nak dapat pekerjaan pertama ni pun tak senang.sebab syarat utama untuk bekerja dulu mesti lah berdekatan dengan rumah sahaja.tapi, kawasan rumah tu bukanlah kawasan yang sesuai untuk jenis kerja yang aku cari..paling dekat pun pergi negeri sebelah, Pulang Pinang atau Kedah..6-7 bulan jugak lah jadi penganggur yang terhormat..takde perasaan risau pun, cuma rasa tak best je. orang lain dah ada life bekerja..duduk rumah pun banyak kerja boleh buat..cumanya dari pagi sampai pagi esok memang aku dalam rumah je lah..
nak keluar beli barang pun kadang-kadang.ataupun pergi shopping dengan mama..

sekarang, semua dah berubah.pagi sampai petang dekat office..hari ini pun sama dekat office..matahari dah terbenam baru dekat rumah.cuma hari ni aku rasa lebih banyak memerhati..haha! aku teringat satu hari masa tengah berbincang dengan bos. dia cakap tentang opportunity.atau bahasa melayu nya 'peluang'.perkataan tu buat aku terfikir jap.aku senyum sendiri.teringat kali pertama aku jejak kaki dekat bangunan ni. aku diberi peluang untuk memegang jawatan Jurutera Perisian. memang itu yang dicari selama 6 bulan menganggur..kemudian diberi peluang lagi dalam tempoh percubaan selama 6 bulan.kalau prestasi memuaskan, akan ditawarkan memegang jawatan secara tetap..6 bulan pertama boleh dikatakan semuanya ok.semuanya seronok.seronok baru mula bekerja kot.ataupun seronok dah mula pegang duit sendiri.ataupun seronok berkenalan dengan kawan-kawan baru.tempoh percubaan dah tamat,maka sekali lagi peluang diberikan untuk terus bekerja di sini secara  tetap.dan hidup sebagai pekerja diteruskan..sehari demi sehari cuba untuk memajukan diri..biasalah alam pekerjaan mana ada yang indah sepanjang masa.hidup pun tak selamanya indah.satu demi satu dugaan pulak yang datang..dalam keseronokan ada juga yang tak menyeronokkan..tapi diteruskan juga untuk hidup.takkan nak patah balik duduk rumah.walaupun memang boleh sebenarnya..peluang diberikan sendiri oleh diri untuk terus bersabar dan belajar dari setiap dugaan yang datang.tapi semakin hari semakin tak nampak cerahnya.yang nampak hanya matahari yang nak terbenam setiap hari.haha! maka, masih ada lagikah peluang untuk diri sendiri? :) atau mungkin ada peluang lain yang menanti..aku cuma nampak peluang yang ketiga sahaja.

itu perihal kerja.satu yang menjadi persoalan dalam diri aku.bagaimana dengan perihal hidup?antara kita dengan Yang Maha Esa.rasanya terlalu banyak peluang diberikan untuk aku.antara sedar atau tak.terlalu banyak kesalahan masa lalu yang kadang-kadang masih lagi dilakukan sehingga hari ini.istghfar sendiri dalam-dalam.setiap hari tengok dunia luar.bukan tak terdetik dalam hati, ada terdetik cuma tak melakukan je lagi.semoga diri ini akan sentiasa istiqamah dalam apa jua benda yang nak dilakukan.semalam baca satu novel.watak dalam tu menimbulkan persoalan. "do you believe in second chance?" fikir sesaat dua sebelum tidur. aku senyum sendiri. yes. i do believe in second chance. if not i will not be what i am today.dan aku rasa Tuhan dah beri aku berpuluh atau beratus atau beribu peluang.

kenapa banyak berfikir tah sekarang.adakah aku semakin dewasa? haha!

2 comments:

norizansyahnan said...

senyum sendiri baca entry ni.. lebih matang barangkali...whatever it is may Allah always ease ur day beb ;)

Siti Farhana said...

hehe. malu. :D
thanks babe! u too.