Thursday, November 21, 2013

my little munchkin.

genap 21 minggu..masuk 22 minggu my 1st baby bernyawa dalam perut ni. :) dan kalau diikutkan selesailah sudah aku melalui trimester pertama..dah masuk trimester kedua..walaupun masih ada lagi terasa
sikit-sikit pening, loya..tapi dah boleh makan double dari biasa tu aku kira dah ok la tu..perasaan? :)
tak dapat nak cakap macam mana..kami tak pernah merancang untuk anak..aku mungkin la masa awal berkahwin tu perasaan nak dapat anak tu membuak-buak.suami rileks je.tapi bila bulan pertama still period seperti biasa, sedih pulak time tu kan..lepas tu fikir balik, alah awal lagi..kenapa nak kelam kabut.kenduri pun tak lepas lagi. penangan kawan-kawan la ni. haha. lepas tu,dah tak kisah dah..sibuk dengan kerja dan urusan rumahtangga.

sampai hujung bulan puasa, badan rasa letih sangat..kepala pening, perut sakit..at first,ingatkan gastrik.sebab aku memang ada history gastrik yang hebat..tapi, perangai aku berubah.asal masuk kereta aku memang tutup mata,tido dengan lena macam malam tak cukup tido. dan aku elergik bau ekon kereta..kalau bukak ekon, automatik aku terus loya + pening..so, aku rela berpanas bukak tingkap..lagi fresh aku rasa..
makan takde nak masuk tekak sangat..makan cukup-cukup nak isi perut waktu berbuka..keadaan ni berlanjutan la sampai lepas raya..yang buat diri ini rasa dah pregnant bila masa hari raya aku tiba-tiba muntah takde signal..tengah mandi,tiba-tiba muntah..so, takada siapa perasan.rasa pelik sekejap sebab masa tu rasa badan sihat walafiat.tapi simpan je dalam hati sorang-sorang..taknak terlalu mengharap walaupun sepanjang bulan puasa tu aku tak period..still, buat taktau je.haha.orang lain mesti dah eksaited..

bila keadaan dah jadi lagi bertambah sikit teruk,pening aku bertambah-tambah,loya aku menjadi-jadi,dah makin kerap muntah..aku cerita dengan officemate aku dulu.bukan suami.. :D sebab dekat rumah aku ok, dekat office semua simtom keluar..baby tak suka datang office kot.lol.then, siti advice suruh test sendiri dulu,dah konfem baru pergi jumpa doktor.aku pun gigih menapak pegi watson
kat pavilion cari pregnancy kit..boleh tahan harga,sebab google ramai orang suggest guna brand tu.. :D after work, mesej suami bagitau rasa diri saya ini pregnant kot. sebab macam ada tanda-tanda.
dia cakap ok,balik ni pergi klinik..hoh.kita dah beli nak test sendiri la..dia kata tak payah,klinik terus senang.maka, memang lepas balik kerja terus pergi klinik dan doktor sahkan positif mengandung.
membebel gak aku sekejap dah beli pregnancy test tu tak guna.mahal kot. :D dia cakap takpe, expired date lambat lagi, boleh simpan anak no 2. -______-

so,dekat klinik doktor dah sahkan. and it's already 7 weeks pun.tak ada apa lagi. still kecik.balik dari klinik,suami aku senyum tak berhenti.senyum sorang-sorang.haha.orang kata senyum sampai telinga.orang pertama yang tau adalah siti.haha.sebab dia eksaited mesej aku nak tahu result.
so,bila dah sah dan konfem mengandung tu,bertambah hebat lah alah aku.siap countdown bila la nak habis 1st trimester ni..7 minggu..baru lagi..sejujurnya memang semua tu jadi bila aku jejak kaki kat ofis je..
kat rumah aku sihat walafiat..bangun pagi cergas + semangat konon nak pergi kerja..masuk kereta, tido.bangun tido sampai ofis terus pening.bab makan memang mula-mula tak berapa nak telan..makan pun sikit sekadar alas perut..selebihnya suami aku habiskan..waktu muntah pukul 10 pagi dengan lepas lunch..memang aku get redi bila dah tahu timing..minyak angin memang tak lepas dari tangan..bau minyak angin jugak aku boleh terima..preparation nak duduk dalam kereta.sebab aku rasa bau kereta tu memang bau busuk gila.walaupun hakikatnya tak bau pun.haha.pelik-pelik..

shake pun aku ambik brekfes je..tu pun jenuh nk menghabiskan..memang selera lain macam..nasi lemak aku suka.tiap2 pagi boleh makan nasi lemak.tapi tengah hari takleh makan nasi dah..end up banyak beli kuih ke, buah ke, cekodok ke..malam aku blur terus nak makan apa..yang aku fikir nak tido je..sebab badan pun memang letih semacam..bila orang yang pernah mengandung cakap, orang yang tak mengandung takkan faham apa yang kita rasa. ada betulnya..sebab kadang-kadang aku sendiri pun tak faham dengan emosi aku sendiri. sorry husband. banyak menyusahkan awak dengan kerenah yang tah apa-apa.bukan dibuat-buat perasaan tu.kadang-kadang tiba-tiba je nak sedih tak bersebab. :) dan seperti nasihat mak mertua aku, lain anak, lain situasi kita mengandungkan dia. apa-apa pun itu semua dapat pahala. bersabar je laluinya dan jangan pernah mengeluh. :) 

dalam macam-macam situasi tu, aku tersenyum gembira bila tengok baby bergerak-gerak dengan aktifnya dalam perut. hilang semua rasa sakit, penat. well, it's a new phase in my life, to become a parents. satu fasa yang mencabar. semoga aku dan suami sentiasa diberi petunjuk dan kesabaran untuk melaluinya. :)

doktor cakap dia malu nak tunjuk muka. and husband cakap, "dia pemalu macam saya la tu"
semua nak macam dia la kan. haha. :)

No comments: