Sunday, November 24, 2013

Pregnancy Review : Pregnancy Check Up

assalamualaikum w.b.t.
ehem. musim mengandung, banyak la eh cerita pasal mengandung. :) banyak jugak google mencari info-info untuk ibu mengandung. dah sampai bulan ke-5, lagi banyak benda kena baca. jumpa doktor sebulan sekali je untuk check up. cakap pasal check up, experience sendiri, lepas disahkan mengandung, minggu ke 8 tu terus pergi Klinik Kesihatan buat buku merah. niat asalnya nak MC, sebab badan tak sihat. sampai dekat sana, konfius jap nak pergi bahagian ibu mengandung ke bahagian biasa. tapi pergi bahagian biasa jugak mula-mula, cakap kata tak sihat, tapi saya mengandung.haha. staff tu pun suruh pergi bahagian ibu mengandung dan cakap kata nak bukak buku merah. bertambah konfius lagi, buku merah tu apa pulak. tak apa lah. klinik yang kami pergi Klinik Kesihatan Shah Alam mula-mula. bila pergi bahagian ibu mengandung, ditanya pulak rumah dekat mana. rupanya, kena pergi klinik yang dekat dengan rumah. so, Shah Alam taknak terima, disuruh pergi Kelana Jaya. Subang Jaya tak ada Klinik Kesihatan. bila sampai Kelana Jaya pun,nurse cakap sepatutnya Taman Medan. tapi dia accept jugak la, boleh diterima. baru la tahu macam tu rupanya prosedur. yelah, awak baru seminggu sah mengandung, lepas tu niat nak ambik MC, terus pergi buka buku merah tu. tak sempat nak google ke tanya orang ke apa lagi dah nak buat apa masa awal mengandung tu. bagus juga, belajar sendiri. :D

Rasanya mana-mana ibu mengandung pun tahu buku merah tu apa kan. macam buku rekod setiap kali kita buat check up. sebab kita check up merata-rata, kot nak bersalin nanti pun bukan dekat klinik yang kita selalu check up. itulah gunanya buku merah. dulu housemate mengandung pun taktau wujud buku merah tu. haha. Jadi, masa 8 minggu dah buat check up yang pertama, then, next check up sebulan kemudian. masa first check up tu nurse tanya kerja kat mana. bila cakap KL, dia tanya kenapa tak pergi sana je. mana la tahu. rupanya nak senangkan kita, lepas check up boleh masuk kerja terus. begitu lah. so, nurse pun suggest check up kedua terus ke Klinik Kesihatan dekat KL.

On 12 weeks, hari yang sepatutnya kena buat check up, aku pun ambik cuti. sebab malas nak ke KL dan nak masuk kerja lepas tu. huhu. still proceed pergi Kelana Jaya. seperti yang diketahui, kalau Klinik Kesihatan memang terlalu ramai orangnya. dan memang perlu menunggu dengan sabar. kalau klinik bukak pukul 8, 7.30 orang dah beratur tunggu. tapi aku pukul 9 baru sampai. hehe. memang tengah hari la habisnya. tak dapat jumpa doktor pulak tu. nurse pun check perut gitu2 je. erm, ada la nak kata tak puas hati jugak sikit. sebab kita tak tahu baby kita macam mana condition, sihat ke tak kan. maybe sebab usia kandungan still awal lagi dan mereka lebih utamakan untuk ibu-ibu yang dah sarat. jadinya, lepas tu aku pun decide dengan husband nak tukar pergi check up dekat swasta on next appointment. dari mula pun memang aku tak pernah scan baby. bukan taknak pergi klinik swasta, tapi ada je halnya dengan family dan tak berkesempatan. takpe, berdoa je baby sentiasa sihat sejahtera dalam perut ni. :) 

honestly, memang kami berdua relaks je. sepanjang 4 bulan pertama tu, 2 kali je aku jumpa doktor. selebihnya aku jaga diri sendiri. cukupkan rehat. jaga makan. dan aware lah dalam perut ada baby. haha.appointment ketiga, aku tak pergi. huhu. masa tu kandungan dah 16 minggu. bulan ke-4 lah kan. sebabnya masa tu terlalu banyak hal nak diuruskan. dengan dah
elalu sangat ambik cuti. dan macam-macam benda lagi lah. makanya aku missed appointment. dan bila kandungan dah masuk 20 minggu hari tu, means dah 5 bulan baru aku pergi buat check up. first check up dekat swasta. oh, lepas survey dan tanya beberapa orang kawan aku dan husband, kami pun decide nak proceed dekat Hospital Umra, Shah Alam. memang hospital khas untuk ibu mengandung & anak. tapi still ada juga untuk rawatan sakit yang lain.

seperti biasa, mula-mula nurse check berat, tekanan darah dan air kencing. cuma, tak ada check HB darah. kalau kat Klinik Kesihatan memang akan check HB darah. HB means Hemoglobin dalam darah. HB ni penting untuk ibu mengandung untuk elakkan kesan tak elok kepada baby. cukup ke tak cukup oksigen dalam darah merah kita.erm, boleh google lagi la kot. aku pun google je nak tau. :D ok, itu prosedur biasa lah kan sebelum check kandungan kita. hari tu boleh tahan ramai juga ibu-ibu mengandung. dengan orang sakit nak bersalin lagi.lepas nurse dah check semua, tunggu untuk scan baby pulak. :) for the first time nak tengok baby dalam perut. 

Alhamdulillah. baby sihat. uri dekat atas. kepala time tu dekat bawah. still, dia boleh pusing-pusing. masa tu dia tengah makan. haha. sebabnya elok sebelum tu aku makan roti sebab dah lapar. jadinya, dah masuk dalam perut dia pulak sambung makan. :D memang nampak tengah mengunyah. hai comelnye. :) :) :) tangan kaki gerak-gerak sana sini. tapi memang aku tak rasa apa-apa pun. maybe sebab dia kecik lagi kot. perut aku pun mana ada membulat sangat. bila nak tengok muka, dia tutup pulak dengan tangan. kaki melonjak-lonjak. dengar degupan jantung dia. tengok darah dalam jantung, dalam otak. kesimpulannya, i am speechless..dan tak ada apa yang mampu nak ucap selain Alhamdulillah. bila jumpa doktor pula, doktor cakap semuanya sihat, tak ada apa-apa masalah. :) tapi kena membebel jugak sebab dah skip 3rd appointment dan belum buat ujian air gula. :D don't follow this. make sure pergi check up sebulan sekali.

nak dijadikan cerita aku kena buat ujian air gula on the next day. sebabnya mama ada history kencing manis, sebab tu kena buat. bak kata doktor, perubahan hormon boleh jadi sebab untuk ada kencing manis walaupun sekarang tak ada kencing manis. kot nak makan coklat 1 bar, badan tak boleh terima, terus gula naik. begitulah. bila sebut air gula, nampak macam scary kan. termasuk la aku. dengar cerita kawan-kawan, semua bagi feedback tak best lah. haha. tapi bila aku minum, sedap pulak rasa dia. macam rasa ribena pun ada. tapi memang pekat la. warna pun merah macam darah. selama ni dok imagine ingat warna putih. macam minum pati gula tu. :D Alhamdulillah, keputusan ujian pun ok. tak ada kencing manis.

so far, aku berpuas hati jugak dengan servis kat Hospital Umra ni. doktor pun baik. :) banyak bagi nasihat especially untuk new mommy macam aku.oh masa scan tu, tak pilih pun nak 2D ke 3D ke 4D ke. terus doktor tu scan semua. dari 2D sampai 4D. dapat sekeping CD ada gambar dan video baby + 2 keping gambar 2D + 1 keping gambar 4D total semua RM185. termasuk pakej check up jumpa doktor semua sekali lah tu. untuk test air gula pulak RM78. aku rasa untuk servis biasa macam tu memang RM70++ lah. :)

just sharing what I feel towards my pregnancy moment. bila officemate tanya apa perasaan, taktau nak cakap apa perasaan. haha. dari sebelum aku kahwin dia tanya apa perasaan nak kahwin, apa perasaan dah kahwin sampai la apa perasaan dah mengandung. haha. apa-apa pun, semua pengalaman ni kan satu proses pembelajaran jugak. me and husband sama-sama go through this process. dia la yang meneman pergi klinik dari mula sampai habis. aku cuti dia pun cuti. bila taktau, 2 2 orang taktau, tapi lepas tu sama-sama tau. bila doktor explain, 2 2 pun oooo...hahaha..same goes to my mother in law juga yang sama-sama teman kalau husband tak cuti @ ada emergency. yang banyak bagi nasihat2 jugak on how to be a parents. plus papa dengan mama kan jauh di perak. :)

so, that's it. to be continued...... :D

No comments: