Friday, June 03, 2016

Ada apa dengan cinta?

Ini bukan kisah Rangga dengan Cinta.
Ini kisah Jamil dengan Nana.

Genap bulan Mei 2016, cukup 3 tahun usia perkahwinan aku dan suami. Rasa macam baru saja kami diijabkabulkan, tiba-tiba dah sampai tahun ketiga dengan 2 orang cahaya mata. Alah, apalah sangat 3 tahun nak dibandingkan dengan pasangan yang dah bersama 30, 40 tahun. :) Sememangnya, perjalanan kami masih terlalu jauh dan setiap hari aku memikirkan apakah kesudahan hidup kami masa akan datang. Takut pun ada, sedih pun ada. Hari berlalu dengan sangat pantas dan kami semakin tua. Tua! Haha. Nak sebut tua pun tak sampai hati. Tapi, itulah hakikatnya.

Teringat masa bersama-sama dengan kawan-kawan sepejabat dulu. Masih ada yang belum berkahwin dan membicarakan soal jodoh masing-masing. Masing-masing takut untuk membuat pilihan tambahan pula dengan keadaan zaman sekarang. Iyelah, takut sekiranya kebahagiaan yang dirasai tidak seperti yang diharapkan. Hati juga masih keliru untuk membuat pilihan yang terbaik. Aku senyum sendiri. Aku katakan pada mereka, aku juga macam tak percaya bila aku buat keputusan untuk berkahwin. Saat itu hati aku juga masih keliru. Haha. Kita boleh suka dengan sesiapa saja. Tapi suka tak bermakna kita cinta. Macam mana nak tahu kita cinta. Bila kita boleh rasa sesuatu yang tak boleh nak diungkap dengan kata-kata. Kawan lah seramai mana pun, tapi kalau rasa sesuatu tu tak ada, memang tak ada harapan la tu. Sungguh itu yang aku rasa bila bersama dengan suami aku suatu masa dahulu. Walaupun usia perkenalan kami tak sampai berapa bulan pun. Bila kawan-kawan tanya macam mana aku pasti that he's the one. Bila aku berada dengan suami aku, aku selesa. Tak satu pun perangai dia yang buat aku rasa tak selesa. He makes me feel comfortable. Walaupun waktu tu baru hanya ada rasa suka bukan cinta. Aneh kan perasaan tu? Haha.

Dan aku berkahwin tanpa ada rasa cinta yang mendalam. Aku hanya yakin bahawa dia lah yang terbaik untuk aku. Rasa 'sesuatu' tu yang buat aku yakin untuk menerima dia menjadi suami aku. Tapi dah 3 tahun ni, memang dah cinta sepenuh hati dah la. Haha.

To my beloved husband, thank you for choosing me as your life partner. :)
Saya tahu susah sebenarnya nak menjaga seorang Siti Farhana ni. Tapi percayalah, susah lagi menjaga seorang Luqman Al Hakim. Haha. Dah, taknak jiwang sangat. Rasa dah macam tulis novel cinta. Happy 3rd Anniversary. Moga kita kekal dijodohkan sehingga ke syurga. If you read this, do whatsapp me a.s.a.p. Haha!



credit picture -->> norizan syahnan

3 comments:

md said...

Cepatnya masa berlalu, 3 tahun sudah.

Selamat Ulang Tahun! Moga bahagia hingga ke Jannah.

Tahniah!

BTW, timestamp post ni tunjuk 1:02 AM.

Pagi-pagi buta pon nak suruh husband whatsapp ke?

:D

Siti Farhana said...

and u!
setiap kali i post, u buat notification ke? hah?
hahaha. takleh nk privasi sikit.

btw. tq!
same goes to u.

suka hati nk suruh whatsapp pagi buta ke tengah hari buta. :p

Unknown said...

aaaaw so suweeet!. kbai