Wednesday, November 24, 2010

surirumah sepenuh masa.

heh. tetiba keluar tajuk ni pulak kan. mentang-mentang lah bercuti duduk rumah je kan. ni lah yang sesuai dengan aku sekarang. walaupun bukan suri rumah sepenuh masa, boleh la nak kate part time. :D

memandangkan semalam aku tinggal sorang-sorang kat rumah. my parents balik kampung sekejap. adik aku pulak tengah berjuang dengan paper SPM dia. so, memang tinggal aku je lah yang kena buat kerja-kerja rumah. mama dengan papa pukul 10 pagi dah balik kampung. elok je mama dengan papa pergi, aku start basuh baju dulu. masuk mesin je kan. sementara tunggu mesin tu basuh baju-baju tu, aku mula siang ikan. time tu boleh la nak kata dah pukul 10.30. owh, aku ada cerita nak cerita pasal siang ikan ni. nanti aku buat entry lain.

menu semalam, menu orang bujang. ikan goreng dengan sup sayur pucuk. sup sayur tu fevret aku. itu je yang simple nak masak, nak kejar time adik aku balik sekolah. pukul 2 dia ada paper lagi. dalam pukul 11 dia habis paper yang pertama. harus lah siap masak awal kan. eh, korang tau ke sayur pucuk tu apa? aku panggil sayur pucuk. setengah orang panggil lain. ape tah. aku lupa. tapi aku memang panggil sayur pucuk.

ini le rupa sayur pucuk yang tengah direndam.

mesti pernah makan punya. penggemar lontong konfem tau, sebab lontong akan ada sayur ni. siap sidai baju semua baru aku start masak. before tu prepare je mana-mana yang patut. kang time tu nak goreng ikan, time tu jugak nak sidai baju, tak terkejar pulak. lama jugak la aku bertapa kat dapur tu. sambil goreng ikan, sambil masak sup. tak, sambil rebus ubi kentang. kena rebus dulu kan kasi empuk. tu ambik masa sikit. tambah tolak tambah tolak, semua siap pukul 1.30. adik? dia dah siap makan kat luar balik sekolah. cess. takyah kelam kabut nak masak.
 

there it is. sup yang hampir nak siap. tak siap lagi time ni.

beria kan aku siap ambik gambar. nak tunjuk hasil kerja seorang diri. kalau buat kerja dengan papa @ mama, tak yah tunjuk pun takpe. :D

bukan nak kata apa la. kerja suri rumah ni pun penat sebenarnya. tak kerja kat luar, duduk rumah bukan duduk goyang kaki je. mana nak kemas rumah, nak masak, basuh baju, kalau ada anak, nak jaga anak. aku yang baru berapa jam masak sorang-sorang, kemas rumah sorang-sorang, pun rasa penat. lepas zohor terus terlentang baring. papa pesan suruh goreng keladi, buat minum petang, aku surrender. balik tu mama yang goreng. serius penat. memang salute lah dekat mak-mak yang jadi suri rumah sepenuh masa. aku rasa, lagi penat kot dari kerja duduk kat ofis.
 
 tapi aku dah mula suka memasak. before ni memang tak suka. nak kate tak reti tu, kalau ada bahan depan mata, boleh je jalan. 1st time aku buat sup dulu pun aku main hentam je. mana-mana yang aku ingat bila mama pesan, aku buat la. tapi aku tetap prefer buat kek & cookies. :D


aku: tak de nak bosan cuti ni kalau setiap hari ade je kerja.


adios~~
with ღ
n@n@

5 comments:

rifhan safwani said...

hehe.. bagusnye die masak2..
rifan da brape bulan nih msk pun tak,ade skali msk kena mrh..haha.. sbb dapur mmg kotor gile..
good2.. da ley kawen!!! :P

norizansyahnan said...

aku pun suke memasak
tapi malas..huh camane gaye nye tuh?

Siti Farhana said...

rifhan:
haha. biasa la tu. mula2 dulu xpndai jugak kmas dpur lpas masak. asyik kna marah je. dh lali dh. :D



ijan:
tu xdapat nak tolong jan. haha.
mula la memasak dgn bnda yg ko suka nk mkan. lpas tu msti rajin. :D

norizansyahnan said...

aku kalau nak masak kene cari mood dulu...baru ade kegaairahan dlm memasak
huk3 seyus skali datang malas...3 minggu ikan terbiaq dalam peti... {~_~}

Siti Farhana said...

kesian ikan tu. terdampar dalam kesejukan peti ais ko. haha.

jenuh la nk tgu mood. eh. tpi aku pun ikut mood jugak. klu ditinggalkan keseorangan baru nk rajin. klu tak, tolong sipi2 je. hehe.